NYSTARTET VIRKSOMHED

Underholdning på stabil platform til passagerer


Aporta Digital har udviklet en boks, der uafhængigt af tilgængelige internet-forbindelser giver passagerer i bus, fly, taxi og tog mulighed for at se film, læse bøger eller modtage vigtige informationer på deres smartphone eller tablet. Med et Vækstlån i ryggen kom der for alvor gang i salgsarbejdet. 

Ustabile wifi-forbindelser præger de fleste længere togture i dag. Det generer mange passagerer, der ønsker at være informeret og underholdt på digitale medier undervejs. Det problem løser Aporta Digital, der har udviklet en transportabel boks, som gør det muligt for bl.a. togpassagerer at modtage underholdning på rejsen uden at blive afbrudt. 

"Boksen er udformet som en kuffert og kan derfor let placeres i fx et tog, hvor den giver passagererne adgang til en stabil platform med et overflødighedshorn af vores underholdningstilbud og appservicer. De logger på med deres egne smartphones eller tablets og bliver underholdt via en intern platform i toget, hvor de får adgang til film, spil, musik, nyheder, rejseinformation og meget andet," forklarer adm. direktør i Aporta Digital Jesper Bang-Olsen, der har været med til at stifte selskabet.

Flere interesserede kunder 

I juni 2013 så virksomheden dagens lys, og et halvt år senere er det lykkedes at patentere it-løsningen og lave aftaler med potentielle kunder.

"De store trafikselskaber er meget interesserede i vores produkt. En af fordelene er, at de kan underholde folk via den interne platform i toget, så de ikke i samme omfang har behov for at bruge en ekstern forbindelse. Og hvis vi kan flytte 40 pct. af passagererne over på vores platform, så de ikke forsøger forgæves at streame videoer i toget, vil de folk, der blot skal tjekke e-mails, også få en bedre oplevelse," fortæller Jesper Bang-Olsen.    

Råd til international markedsføring

På kort tid oplevede Aporta Digital stor efterspørgsel på deres løsninger. Via netværk fik de adgang til markeder i Indien, Brasilien og USA. Jesper Bang-Olsen fortæller, at det krævede kapital at forfølge efterspørgslen, udrulle salgsarbejdet og lave flere tests sammen med deres distributører. Et Vækstlån til iværksættere blev løsningen.

"Det koster penge at få fisken i nettet, men det kræver en fisk i nettet at få penge. Virksomheden var helt ny, og uden kunder er det svært at rejse kapital eller at få et lån i banken. Derfor var et Vækstlån en god mulighed for os. Det betyder, at vi kan markedsføre os internationalt, udvikle demoudstyr, og at vi snart kan udskrive regninger," siger han.