VENTUREKAPITAL FRA VÆKSTFONDEN

Gør det lettere at sende og modtage pakker


Du finder den blå SwipBox i dit lokale supermarked. Her kan du ved hjælp af en kode på din mobiltelefon, og når det passer dig, hente varer, som du har bestilt på internettet. Systemet gør e-handel lettere for både kunder, leverandører og fragtmænd i Danmark og i udlandet.

Handel foregår i stigende grad via internettet. Fra sofaen har vi adgang til forretninger i hele verden på alle tider af døgnet. Men når det kommer til leveringen, kan det blive en knap så bekvem oplevelse. Fragtmanden eller postbuddet kommer typisk, når de fleste af os er på arbejde. Og så kan det tage længere tid og blive mere besværligt at få fat i sin vare. Det problem løser SwipBox.

Win-win-win-win

Adm. direktør i SwipBox Henrik Gedde Moos vil gøre den blå boks til den foretrukne leveringsmetode ved e-handel. Det sker ved at skabe værdi for alle, der er med i distributionssystemet omkring SwipBox.

"Med SwipBox får vi skabt en win-win-win-win-situation. For kunden er det billigere og meget mere fleksibelt at få leveret en pakke til sit lokale supermarked, hvor man alligevel kommer i forbindelse med indkøb. Supermarkedet får flere kunder ind i butikken. Fragtmanden kan altid levere sin pakke inden for det tidsrum, hvor det er økonomisk forsvarligt at bringe pakker ud. Og leverandørerne sikrer sig, at kunden modtager pakken hurtigst muligt," siger han.

Strategiske samarbejder

SwipBox udvikler it-infrastrukturen og laver aftaler med internetbutikker, fragtfirmaer og store internationale logistikvirksomheder som fx TNT og DHL Ekspress. Produktionen, håndteringen og vedligeholdelsen af automaterne har de outsourcet til en stor international elinstallatør.

"Vi har lavet aftaler med tre store logistikvirksomheder. Når de kører pakker ud, sker det inden for normal arbejdstid, hvor folk ofte ikke er hjemme. Det betyder, at de må køre flere gange. Men ikke, hvis de kan levere pakken i en SwipBox," siger Henrik Gedde Moos.

Skalerbart til resten af verden

I Danmark er der mere end 300 blå automater i Dansk Supermarkeds Føtex-, Bilka-, og Netto-butikker. Interessen fra udlandet er stor.

"Vi bliver bestormet med henvendelser fra udlandet. Konceptet er enkelt, smart og skalerbart til resten af verden. Hvis vi skal ind i et nyt land, skal vi bare have et sted at stille automaterne," siger Henrik Gedde Moos.