Investeringer i virksomheder

Betydelig værdiudvikling


Vækstfondens afdeling VF Venture investerer i unge innovative virksomheder med stort internationalt vækstpotentiale. Virksomhederne kan komme fra alle brancher og beskæftiger sig med ny teknologi eller nye måder at opfylde markedsbehov på. 

Siden 2001 har vi investeret i 151 virksomheder. Den aktuelle porteføljer tæller 39 virksomheder, og en stor del af de virksomheder, vi investerer i, kommer fra innovationsmiljøerne. 

AKTIVITET I 2013

I 2013 har vi investeret i seks nye spændende virksomheder. Fire af dem kommer fra innovationsmiljøerne, og i tre af tilfældene har vi investeret, samtidig med at innovationsmiljøet har investeret første gang.

Indvirkning på årets resultat

I årets løb har vi oplevet store op- og nedskrivninger blandt selskaberne i VF Ventures portefølje. Resultatet i år viser samlet set et overskud på 49 mio. kr. Det skyldes opskrivninger i en række af vores porteføljeselskaber, hvor bl.a. ipvision, Muuto, Universal Robots og SwipBox har haft et rigtig godt 2013. Flere af selskaberne her er også med til at sikre en gennemsnitlig omsætningsvækst i porteføljen på 36 pct.  

Desværre har vi ligesom sidste år haft udfordringer i vores cleantechportefølje, hvor vi bl.a. har set to konkurser. I 2013 udvidede vi vores cleantechportefølje med en investering i selskabet Energy Cool.

NYINVESTERINGER I 2013

  • Blueprinter har udviklet 3D-printeren af samme navn, der kan printe tredimensionelle plastikmodeller ud af fint pulver. Modellerne kan fx bruges af arkitekter eller virksomheder, der designer og udvikler fysiske produkter.

  • Energy Cool har udviklet den mest energibesparende løsning inden for køling af server- og teknikrum på markedet. Energy Cool leverer brugertilpassede enkeltdele, delsystemer eller komplette løsninger, der reducerer energiforbruget og gør en indsats for miljøet.

  • Blackwood Seven har udviklet en automatiseret medieallokeringsplatform, hvorfra annoncører med udgangspunkt i effektdata kan planlægge og eksekvere mediekampagner på tværs af medier. 

  • Nanovi har udviklet en speciel gel, der kan ses på røntgenbilleder, og som kan sprøjtes ind i fx en kræftsvulst, så strålekanonen kan sigte direkte på kræftvævet. Selskabets teknologi forbedrer nøjagtigheden af strålebehandling til kræftpatienter.

  • Deskwolf hjælper små og mellemstore virksomheder med at bruge Facebook som marketingredskab. Selskabet har udviklet en brugervenlig platform, som gør det nemt for en mindre virksomhed at få en professionel og effektiv facebookløsning.

  • Teesuvac udvikler en ny og mere effektiv biopsipistol, der gør det lettere og hurtigere for hospitalspersonale at tage præcise vævsprøver i bryster og prostata, når de undersøger patienter for kræft.